Nederlanders denken vaak dat hun zoutgebruik wel meevalt. Toch krijgen we ongemerkt te veel binnen, vooral via bewerkte producten. Waarom is minder zout eten zo lastig?
Teveel zout eten? Dat doen anderen, maar ik niet. Simpel gezegd is dat hoe Nederlanders kijken naar hun zoutgebruik. De Nierstichting liet voorjaar 2026 duizend volwassenen ondervragen over hun zoutconsumptie en slechts 18 procent van de geënquêteerden dacht te veel te gebruiken. De meerderheid zei mooi rond de norm te zitten. Tegelijkertijd meende 70 procent dat anderen wél te zout aten.
Een opvallende uitkomst, want het is zo goed als zeker dat verreweg de meeste deelnemers te veel natriumchloride – zoals ons keukenzout officieel heet – binnenkrijgen. De gemiddelde consumptie in ons land ligt namelijk op ruim 7 gram keukenzout per dag. Van de mannen krijgt zelfs de helft dagelijks meer dan 11 gram binnen. Daarmee overschrijden we massaal de bovengrens die de Gezondheidsraad hanteert: 6 gram per dag. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO adviseert zelfs maximaal 5 gram.
Die aanhoudende overdosis kan leiden tot een hele reeks gezondheidsproblemen. Het bekendst is natuurlijk de verhoogde bloeddruk en alle gevolgen daarvan – denk aan aderverkalking, hartfalen, beroertes en nierschade. Maar het is afgelopen jaren duidelijk geworden dat een hoge zoutconsumptie bijvoorbeeld ook ontstekingsbevorderend werkt en bijdraagt aan auto-immuunziekten en botontkalking.
Lees hier het volledige artikel.
