Vrouwen kunnen écht meer last van de hitte hebben dan mannen

Hierdoor komt dat.
k heb het zo warm”, „nee ik heb het juist warmer”; het voelt soms een beetje als een strijd om wie het het meest last heeft van de hitte. Maar als vrouwen zeggen dat ze het warmer hebben, dan klopt dat waarschijnlijk ook vaker dan je denkt. Er zijn namelijk meerdere factoren die invloed hebben op hoe mensen temperatuur ervaren. Daardoor kan het zijn dat vrouwen hitte soms anders en intenser voelen dan mannen.

Uiteindelijk maakt het deze dagen eigenlijk weinig uit wie ‘wint’: het is gewoon voor iedereen ontzettend warm. Maar toch zijn er redenen om te geloven dat vrouwen er misschien nog net iets meer last van hebben.

Hebben vrouwen meer recht om te klagen in de hitte?
„Dat vrouwen meer moeite kunnen hebben met hitte dan mannen, heeft alles te maken met biologie. Dus vrouwen hebben gelijk als ze klagen over de warmte; ze ervaren die anders dan mannen”, zegt huisarts dr. Amir Khan in het Britse tv-programma Lorraine. Hij noemt een aantal redenen waarom: „Ten eerste zweten vrouwen over het algemeen minder. Ze hebben wel hetzelfde aantal zweetklieren als mannen, maar ze produceren minder zweet. Daardoor verloopt die verdamping, die juist helpt om warmte kwijt te raken, bij vrouwen minder efficiënt.”

Lees hier het volledige artikel.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.