Schulden, armoede en de toegang tot voorzieningen. Volgens de Nationale ombudsman zijn dat een aantal van de belangrijkste thema’s die de komende jaren aandacht verdienen. ‘Wanneer de overheid vasthoudt aan zelfredzaamheid als norm, worden drempels opgeworpen waardoor mensen, burgers, worden uitgesloten van voorzieningen, overheidsdiensten en al het andere goede dat de samenleving heeft te bieden.’
In het jaarverslag van de Nationale ombudsman is te lezen dat de organisatie in 2016 in totaal 35.000 keer door burgers werd benaderd met vragen, signalen en klachten die lieten zien wat er mis kan gaan tussen burgers en de overheid. Op basis hiervan wezen medewerkers van de Nationale ombudsman burgers de weg naar het juiste loket, gaven ze adviezen en werden overheden uitgedaagd de klachten alsnog te verhelpen.
Armoede en schulden
‘Terugkijkend op alles wat burgers ons hebben verteld en gevraagd in het afgelopen jaar, zie ik tenminste drie thema’s die ook de komende jaren veel aandacht van de Nationale ombudsman zullen vragen’, stelt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn jaarverslag. Die thema’s zijn schulden en armoede, de digitaliserende overheid en de toegang tot voorzieningen. ‘In 2016 nam het aantal klachten over decentrale overheden met ongeveer twintig procent toe ten opzichte van het jaar daarvoor. Een verdere groei is voor de komende jaren te verwachten.’
Lees hier het volledige artikel.