Consumenten kopen niet méér gezonde producten als die in de aanbieding zijn of op ooghoogte liggen, terwijl de ongezonde producten onderin het schap te vinden zijn. “Er zijn wettelijke maatregelen nodig om mensen echt te kunnen verleiden tot gezondere voeding”, aldus Josine Stuber, onderzoeker bij Amsterdam UMC.
Deze conclusie komt uit het Supreme Nudge onderzoek van Amsterdam UMC, gesteund door de Hartstichting en ZonMw.
De onderzoekers keken niet naar het verschil in verkoop van één of enkele producten. Ze hielden over langere tijd bij wat de consument aan gezonde producten koopt in verhouding tot ongezonde producten. “We weten uit ander onderzoek dat kleine aanpassingen in de supermarkt wel degelijk kunnen helpen om mensen een gezond product te laten kiezen. Maar wij hebben nu gezien dat mensen in verhouding niet méér gezonde producten kopen. Ze kopen dan misschien wel de paprika die in de aanbieding is, maar wisselen dat waarschijnlijk in voor een ander gezond product”, licht Stuber toe.
“Dat betekent niet dat ‘nudges’ en prijsmaatregelen niet werken, er zijn echter aanvullende en sterkere strategieën nodig voor een gezonder leefpatroon.” De onderzoeksresultaten laten ook zien dat de verleiding voor ongezonde producten te groot is. Ruim 80% van het voedselaanbod in supermarkten valt niet binnen de Schijf van Vijf.
Lees hier het volledige artikel.