Uitlichten gezonde producten leidt niet tot gezondere keuze

Consumenten kopen niet méér gezonde producten als die in de aanbieding zijn of op ooghoogte liggen en de ongezonde producten onderin het schap. Er zijn wettelijke maatregelen nodig om mensen echt te kunnen verleiden tot het kiezen voor gezondere voeding.

Deze conclusie komt uit het Supreme Nudge onderzoek van Amsterdam UMC, gesteund door de Hartstichting en ZonMw. De onderzoeksresultaten laten zien dat de verleiding voor ongezonde producten te groot is. Ruim 80% van het voedselaanbod in supermarkten valt niet binnen de schijf van vijf. Enkele prijsmaatregelen en nudges alleen zijn hier niet tegenop opgewassen.

Overheidsregulering
Eerder riep de Hartstichting, samen met alliantiepartners, de overheid op afspraken te maken met supermarkten. Deze noodzaak onderschrijven de Supreme Nudge onderzoekers. Zij vinden dat steviger overheidsbeleid en monitoring nodig is. Aanbevelingen die zij doen, zijn regulering van ongezonde aanbiedingen en het beperken van het ongezonde aanbod in de winkel.

Lees hier het volledige artikel.
https://www.hartstichting.nl/nieuws/uitlichten-gezonde-producten-leidt-niet-tot-gezond