De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat – samen met partijen in de zorg – de komende jaren meer informatie openbaar maken over calamiteiten in de zorg. Om te bepalen welke informatie naar buiten wordt gebracht, voert de inspectie gesprekken met verschillende partijen in de zorg. Afgelopen vrijdag vond het eerste gesprek plaats met de ziekenhuizen.
Waarom deze dialoogsessies?
Vanaf eind augustus organiseert de inspectie een reeks dialoogsessies. De inspectie gaat in gesprek met bestuurders, toezichthouders, zorgaanbieders, cliënten(raden)) uit de zorg. Uitgangspunt van de inspectie bij de gesprekken is gezond vertrouwen in de zorgaanbieder: we gaan er vanuit dat zorgaanbieders veilige en goede zorg willen geven. Een zelfkritische houding en openheid om van elkaars fouten te leren zijn hierin belangrijke voorwaarden. Om die reden vindt de inspectie het van belang dat de zorg – waar mogelijk – de informatie over calamiteiten zelf openbaar maakt en met elkaar deelt.
Vanaf eind augustus organiseert de inspectie een reeks dialoogsessies. De inspectie gaat in gesprek met bestuurders, toezichthouders, zorgaanbieders, cliënten(raden)) uit de zorg. Uitgangspunt van de inspectie bij de gesprekken is gezond vertrouwen in de zorgaanbieder: we gaan er vanuit dat zorgaanbieders veilige en goede zorg willen geven. Een zelfkritische houding en openheid om van elkaars fouten te leren zijn hierin belangrijke voorwaarden. Om die reden vindt de inspectie het van belang dat de zorg – waar mogelijk – de informatie over calamiteiten zelf openbaar maakt en met elkaar deelt.
Waarom meer openheid?
In de afgelopen tien jaar is in de zorg hard gewerkt aan patiëntveiligheid en het leren herkennen van wat een calamiteit is. Openheid over calamiteiten en wat er van geleerd is, is een logische volgende stap. Ook een aantal veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving maken het mogelijk om meer openheid te geven. Dit jaar is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) in werking getreden. Daarnaast ligt er ook een voorstel tot wijziging van de Gezondheidswet in de Tweede Kamer.
In de afgelopen tien jaar is in de zorg hard gewerkt aan patiëntveiligheid en het leren herkennen van wat een calamiteit is. Openheid over calamiteiten en wat er van geleerd is, is een logische volgende stap. Ook een aantal veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving maken het mogelijk om meer openheid te geven. Dit jaar is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) in werking getreden. Daarnaast ligt er ook een voorstel tot wijziging van de Gezondheidswet in de Tweede Kamer.
Lees hier het volledige artikel.