Nieuwe houdbaarheidsiconen op voedingsmiddelen

Fabrikanten en supermarkten, verenigd in de Coalitie Houdbaarheid, gaan op grote schaal de houdbaarheidsvermelding op voedingsmiddelen verduidelijken. Hiervoor worden nieuwe iconen gebruikt: het kijk-ruik-proef icoon op “Ten Minste Houdbaar Tot” (THT) producten en het handje icoon op “Te Gebruiken Tot” (TGT) producten.

Verschil THT en TGT nog duidelijker
Door explicieter op de verpakking te gaan communiceren over hoe een consument om moet gaan met de verschillende houdbaarheidsdata willen ze voedselverspilling bij consumenten verminderen. Na de THT-datum kan de kwaliteit, zoals de smaak, geur of kleur van het product, achteruitgaan. Als de THT-datum verstreken is, is het product vaak nog prima eetbaar. De consument kan dit zelf bepalen door te kijken, ruiken en proeven. Dit in tegenstelling tot de TGT-datum. Die datum is wel de laatste dag waarop het product veilig gebruikt kan worden.

Coalitie Houdbaarheid
De Coalitie Houdbaarheid is gelanceerd door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en Too Good To Go en wordt ondersteund door CBL en het Voedingscentrum. Verschillende bedrijven en supermarkten hebben zich bij de coalitie aangesloten, waaronder Unilever, FrieslandCampina, Albert Heijn, Lidl, Jumbo, Dirk en Dekamarkt. Deze partners gaan de nieuwe iconen invoeren op minimaal de helft van hun verpakkingen.

Lees hier het volledige artikel.