Nederlanders zijn honkvast als het gaat om hun zorgverzekeraar of hun zorgpolis. Uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF onder haar ledenpanel blijkt dat ruim 83 procent de afgelopen twee jaar niet is veranderd van zorgverzekeraar of zorgpolis. Ter vergelijking: ruim 41 procent van de ondervraagden heeft in de afgelopen twee jaar wel een nieuw telefoonabonnement afgesloten.
Mensen die wel een nieuwe zorgpolis zoeken, besteden daar gemiddeld 1 tot 4 uur tijd aan. Een nieuw telefoonabonnement is sneller gekozen: dat vergt bij de meeste mensen nog geen uur tijd.
Trouw aan de zorgverzekeraar gaat ver
De trouw aan de zorgverzekeraar gaat ver. De Patiëntenfederatie vroeg ruim 10.000 mensen hoe lang ze al bij hun zorgverzekeraar zitten. Net geen 70 procent zit al langer dan 4 jaar bij dezelfde zorgverzekeraar. De trouw bij de telefoondienst is minder groot. 38 procent zit al langer dan vier jaar bij hetzelfde bedrijf. Bijna een kwart (23 procent) zit korter dan 1 jaar bij zijn telefoondienst.
Wie een nieuw telefoonabonnement zoekt kijkt vooral naar de prijs van het abonnement. Voor 45 procent van de mensen was dat doorslaggevend toen ze een nieuw contract sloten. Een goede aanbieding (van een toestel) en een goede dekking spelen ook een rol.
Bij de zorgverzekering kiezen mensen vooral op basis van de dekking die de polis biedt en het vertrouwen in de zorgverzekeraar. Goede service speelt ook een rol. En vier op elke tien ondervraagden geeft aan tevreden te zijn met de zorgverzekeraar en om die reden niet te veranderen.
Lees hier het volledige artikel.