Patiënten die hun mening geven over hun behandeling. Dat is sinds deze maand te zien op de site van de Sint Maartenskliniek.
stethoscoop
De Maartenskliniek is het eerste Nederlandse ziekenhuis dat haar patiënten in staat stelt om hun mening te delen op de eigen website. Ze voorziet daarmee in een belangrijke behoefte: ervaringen van anderen behoren tot de top drie van de informatiebehoefte bij patiënten.
Onderzoek laat zien dat tot 50% van de patiënten beoordelingen uit de eerste hand wil lezen op de website van het ziekenhuis zelf. Het gaat om eigen onderzoek en om landelijk onderzoek uit de HealthTracker® en Motivaction.
Rapportcijfers inclusief toelichting
De reacties worden via online patiënttevredenheidsonderzoek verzameld. Patiënten beoordelen met een rapportcijfer de zorg, communicatie, kennis en faciliteiten van het ziekenhuis en haar personeel. Daarnaast kunnen zij in eigen woorden hun ervaring toelichten.
De beoordelingen zijn gerangschikt naar behandeling. Alle inzendingen worden door de Maartenskliniek gepubliceerd, met in achtneming van een aantal basisvoorwaarden zoals fatsoensnormen en privacybescherming.
Verbeteren van de zorg
“Door ervaringen letterlijk te publiceren, geven we inzicht in de kwaliteit van onze zorg. Na het lezen van de patiëntervaringen weten toekomstige patiënten beter wat hen te wachten staat. De feedback biedt ons als ziekenhuis nuttige informatie die we gebruiken bij het verder verbeteren van de zorg”, aldus Berthe de Jong van de Raad van Bestuur van de Sint Maartenskliniek.
In de pilotfase is gestart met het verzamelen van ervaringen voor de orthopedische behandelingen in Nijmegen. Verdere uitbreiding naar andere behandelingen volgt in de toekomst.
Meer informatie
Bekijk het oordeel van de patiënten van de Sint Maartenskliniek
Bron: Nationalezorggids.nl (bewerking kiesBeter.nl)