Nu de overstapperiode voor zorgverzekeringen aanbreekt, heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een marktscan haar zorgen geuit over het ruime aanbod aan zorgverzekeringen. De NZa becijferde dat consumenten in 2016 kunnen kiezen uit 1136 combinaties van basisverzekeringen en aanvullende verzekeringen. Als ze de opties voor het eigen risico includeren zijn er zelfs 5940 keuzemogelijkheden. De NZa is bang dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet en geen gegronde keuze meer kan maken.
Dit kan overstappen naar een andere verzekering belemmeren, terwijl het bestaan van concurrentie tussen zorgverzekeraars juist een belangrijk uitgangspunt van het huidige verzekeringsstelsel is. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) vindt dat er sprake is van schijnconcurrentie, omdat 90% van de markt in handen is van 4 verzekeraars.
Het ruime aanbod van polissen leidt volgens de NZa niet alleen tot onoverzichtelijkheid, maar ook tot prijsdiscriminatie voor bepaalde groepen. Zorgverzekeraars kunnen zich met scherpe prijzen bijvoorbeeld richten op de ‘goedkopere’ groep hoger opgeleiden, zoals verzekeraar Promovendum doet. Ook met welkomstcadeaus kunnen zorgverzekeraars zich op een bepaalde groep richten. In de marktscan staat dat een financiële tegemoetkoming, zoals korting, daarom de voorkeur krijgt. De NZa zal dit fenomeen tijdens de overstapperiode gaan onderzoeken.
Lees hier het volledige artikel.