Cliënten met een beperking en hun naasten hebben over het algemeen goede ervaringen met de zorg, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel onder cliënten van CZ zorgkantoor.
Cliënten en hun naasten die contact hebben gehad met het zorgkantoor voor hun zorg, hebben hier over het algemeen ook goede ervaringen mee. Voor cliënten en naasten die zorg in natura ontvangen, geldt wel dat zij veel minder bekend zijn met het zorgkantoor en het zorgkantoor nauwelijks zien als aanspreekpunt. Zij stellen hun vragen vooral aan de zorgaanbieder.
Dit roept bij CZ zorgkantoor de vraag op hoe het ook bij cliënten die zorg in natura ontvangen, een rol als informatieverschaffer en vraagbaak kan spelen. De hogere waardering van de zorg door cliënten met een persoonsgebonden budget en hun naasten kan ermee te maken hebben dat zij de zorg zelf organiseren. Daardoor kunnen zij de zorg beter laten aansluiten op hun eigen voorkeuren en behoeften. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker zelf een zorgverlener kiezen met wie zij ‘een klik’ hebben.
Lees hier het volledige artikel.