Drie goede vragen: het helpt echt in de spreekkamer

Je bent beter af als je in de spreekkamer of bij de voorbereiding van een bezoek aan een zorgverlener de 3 goede vragen gebruikt. Acht van elke tien mensen die dit middel gebruiken, zeggen dat ze de eigen medische situatie beter begrijpen en gemakkelijker kunnen praten over wat zij belangrijk vinden.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland.

Directeur Dianda Veldman is blij met de resultaten. “Je ziet dat het werkt. Mensen voeren echt een beter gesprek in de spreekkamer. Ze beslissen samen met de zorgverlener. Dit is winst voor patiënt en zorgverlener.”

Patiënt ook tevreden
Ook patiënten zien duidelijk meerwaarde. “De vragen geven me het gevoel dat ik mag meedenken over mijn behandeling. Sommige dingen wil ik gewoon niet en dan kijken we samen naar een andere oplossing. Dat geeft me rust.”

De Patiëntenfederatie vroeg vorig jaar aan het eigen panel wie ervaring heeft met de 3 goede vragen in de spreekkamer. De vragen zijn:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden?
  • Wat zijn de voordelen en nadelen daarvan?
  • Wat betekent dat in mijn situatie?

Meer begrip
Aan het onderzoek deden bijna 300 mensen mee: 178 hadden de vragen al eens gebruikt en 120 deden dat na de oproep. De meeste gesprekken werden gevoerd bij huisarts, specialist of fysiotherapeut. Het overgrote deel van de patiënten zegt dat het stellen van de vragen heeft geholpen.

Lees hier het volledige artikel.