Brandwondenzorg Nederland vraagt brandwondenpatiënten om meer input over zowel het fysieke als mentale herstel na de behandeling van brandwonden. Hiermee wordt een nieuw zorgsysteem ontwikkeld waarbij gegevens real-time worden teruggekoppeld naar zowel de patiënt als de zorgverlener. Aan de hand van deze input wordt de behandeling en het resultaat daarvan beter beoordeeld en geëvalueerd.
Op termijn zijn we in staat om te voorspellen welke behandeling het beste aanslaat bij welke patiënt. Een unieke ontwikkeling waarbij de patiënt meehelpt om de kwaliteit van de brandwondenzorg in Nederland verder te optimaliseren.
Tijdens het behandeltraject vragen we de patiënt en de zorgverlener op vastgestelde momenten input te leveren. De zorgverlener geeft aan welke behandelingen de patiënt ondergaat. De patiënt geeft op vaste momenten tijdens het behandeltraject informatie over hoe het zowel fysiek als mentaal met hem gaat, ook na ontslag uit het brandwondencentrum. Bijvoorbeeld in hoeverre hij moeite heeft met dagelijkse activiteiten als douchen, eten en het openen van deuren, maar ook of er eventuele emotionele problemen zijn. De resultaten worden via een zorgsysteem real-time teruggekoppeld naar de patiënt, zodat deze zijn eigen herstelproces kan monitoren en bespreken met zijn zorgverlener in het brandwondencentrum.
Paul van Zuijlen – Bijzonder Hoogleraar Brandwondengeneeskunde: ‘’De kwaliteit van de relatie tussen de zorgverlener en de patiënt zal verder verbeteren. De gezamenlijke input biedt nieuwe handvatten om dieper in te gaan op de meest relevante vragen voor de patiënt. We kunnen de zorg meer op maat maken. Daarnaast krijgt de patiënt inzicht in het te verwachten herstelproces en zijn voortgang daarin en kan zodoende beter participeren in het zorgproces.’’
Lees hier het volledige artikel.