Patiënten met korte lontjes die in niet-spoedeisende gevallen verwachten gelijk geholpen te worden; agressiviteit blijft een punt van zorg voor huisartsenspoedposten in Gelderland.
Dat blijkt uit een rondgang door Omroep Gelderland.
“Bijna dagelijks hebben we te maken met vormen van verbaal of fysiek agressief gedrag tegen de zorgverleners”, meldt NEO Huisartsenzorg, dat in Nijmegen en omgeving werkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitschelden en bedreigen van medewerkers. “We zien een doorstijgende lijn van agressiemeldingen en daar maak ik me ernstig zorgen over”, zegt Hans Janssen manager huisartsenposten van NEO Huisartsenzorg.
Marco Jong, manager zorg huisartsenspoedposten bij Huisartsenzorg Oost-Gelderland HOOG, ziet ook steeds meer agressie . “De mondigheid neemt toe en lontjes van de patiënten worden korter. Het onderscheid tussen spoedzorg en huisartsenzorg weten heel veel patiënten niet of niet meer.” Triagisten, bij wie de telefoontjes van patiënten binnenkomen, krijgen volgens hem vaak te horen dat we in een 24-uurs maatschappij leven.
De huisartsenpost is er ’s avonds doordeweeks en in de weekends voor spoedgevallen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag van de eigen huisarts. Maar patiënten hebben het beeld dat ze voor alle vragen bij ons terecht kunnen, constateert NEO.
Lees hier het volledige artikel.