Zorgbemiddeling door de zorgverzekeraar helpt verzekerden op een wachtlijst in ruim tachtig procent van de aanvragen aan een snellere behandeling. Te weinig mensen kennen echter deze dienstverlening van de zorgverzekeraars. Dat moet veranderen, vinden die.
Via social media vragen zorgverzekeraars aan verwijzers zoals huisartsen om patiënten te attenderen op zorgbemiddeling. Daarnaast gaan ze zelf hun verzekerden die sneller willen worden geholpen ook nog meer wijzen op deze service.
Verzekerden en zorgverleners kunnen alle informatie over deze service vinden op een gezamenlijke website van de zorgverzekeraars, www.mijnzorgverzekeraar.nl. “Helaas kent nog lang niet iedereen deze dienstverlening van de zorgverzekeraars”, constateert Wout Adema, directeur Zorg van brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland.
“Dat is jammer, vooral omdat door de coronacrisis veel verzekerden wachten op een behandeling die eerder is uitgesteld. Door contact op te nemen met je zorgverzekeraar is het vaak mogelijk sneller geholpen te worden, dat is prettig, en kan daarnaast ook gezondheidswinst opleveren.” Ook minister Kuipers (VWS) onderstreepte recent het belang van zorgbemiddeling.
Lees hier het volledige artikel.