Zorgaanbieders verwarren producten met klantbehoeften

De zorgsector is van oudsher sterk aanbodgericht waarin zorgproducten en zorgproductie centraal staan. We zien dat terug op het gebied van productontwikkeling en zorginnovatie.

Zorgorganisaties zijn druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe diensten, verhogen van bezetting en productie en invoering van e-health met persoonlijke gezondheidsomgevingen, apps en thuishulpsystemen. Vaak met weinig resultaat want veel nieuwe diensten en innovaties komen maar moeizaam van de grond.

Een belangrijke oorzaak van al die tegenvallers is dat de mens geneigd is om oplossingen, producten en diensten te verwarren met klantbehoeften. We zijn vooral bezig met wat we doen en wat technisch kan en veel minder met wat de klant echt nodig heeft. Dit is een belangrijke valkuil. Succesvol ondernemen en innoveren begint met het opbouwen van ‘klantinzicht’ waarmee je de dilemma’s en onvervulde (latente) behoeften van klanten in kaart brengt. Voor veel zorgorganisaties is dat braakliggend terrein.

Lees hier het volledige artikel.
https://www.nationalezorggids.nl/blogs/nieuws/47307-zorgaanbieders-verwarren-producten-met-klantbehoeften.html