Waardering en snelheid CIZ opnieuw verbeterd

Het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) behandelde in 2013 bijna 900.000 aanvragen voor AWBZ-zorg. Ter voorbereiding op een krimpende organisatie werd de inzetbaarheid van medewerkers op de arbeidsmarkt gestimuleerd. Ook werd de dienstverlening aan cliënten werd verder verbeterd, zo meldt het CIZ in het jaarverslag over 2013.

Bijna 90% van de 900.000 aanvragen werd in 2013 positief beoordeeld. De grootste groep cliënten (31%) die zorg aanvroeg was tussen de 75 en 84 jaar, 4% was tussen de 0 en 17 jaar. 69% van de geïndiceerde zorg ging naar mensen met een lichamelijke aandoening of beperking, 1% naar mensen met een zintuiglijke beperking of communicatieve stoornis.

Bijna 60% van de aanvragen werd binnen twee dagen afgehandeld, 99% binnen de wettelijke termijn van zes weken. Een belangrijke investering werd gedaan in het nieuwe ICT-systeem Portero, dat het CIZ samen met VWS heeft ontwikkeld. Dit ICT-systeem werd zonder kostenoverschrijding en op tijd opgeleverd. Inmiddels is Portero genomineerd voor een Computable Award.

Vragen, bezwaren en klachten
Het Klant Contact Centrum van het CIZ kreeg in 2013 ruim 479.000 telefoontjes en 141.000 e-mails, een daling van 4% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit kwam vooral doordat aanvragers beter werden geïnformeerd, bijvoorbeeld over het verloop van het indicatieproces. Ook nam de correcte afhandeling van vragen (in één keer goed) toe.

Lees hier het volledige artikel.