Vergelijkingssites geven consument tegenstrijdig advies over zorgverzekering

Vergelijkingssites geven consumenten tegenstrijdige adviezen over de goedkoopste of beste zorgverzekering. De drie grootste vergelijkingssites adviseren op basis van dezelfde zoekcriteria ieder een andere polis als beste keuze. Soms bevatten de adviezen fouten, of ontbreken de goedkoopste polissen in het overzicht.

Dit blijkt uit een analyse van de Volkskrant naar de zoekresultaten van de drie populairste vergelijkingssites voor zorgverzekeringen, Independer, ZorgKiezer en Consumentenbond.

Tegenstrijdige adviezen bemoeilijken de keuze voor consumenten. Zij staan op het punt massaal over te stappen; een kwart van de Nederlanders overweegt van zorgverzekeraar te wisselen, blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Cendris. Bij de overstap maakt 66 procent gebruik van een vergelijkingssite.

Kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat in een reactie weten de vergelijkingssites de komende weken nauwgezet te volgen. Transparantie voor de consument is cruciaal, zegt woordvoerster Saskia Bierling van ACM. ‘We hebben in het verleden al eens geconstateerd dat de kwaliteit van vergelijkingssites te wensen over laat’, zegt Bierling. ‘Wij gaan opnieuw kijken of vergelijkingssites voor financiële producten wel een eerlijk beeld geven.’

Voor de kale basisverzekering kunnen consumenten tot honderden euro’s per jaar besparen. Verzekeraars hebben nog tot 19 november om hun tarieven bekend te maken, de verschillen kunnen dus nog oplopen. Wie een polis neemt met het hoogste eigen risico (860 euro), kan al voor zo’n 65 euro per maand verzekerd zijn. Wie alle denkbare aanvullende verzekeringen neemt, kan de maandpremie zien oplopen tot 270 euro.

Het lukt de vergelijkingssites slechts ten dele om de consument een correct overzicht te bieden, aangezien soms onduidelijk is wat de sites nu precies vergelijken. Zelfs bij een relatief simpele vergelijking – die voor een 31-jarige man zonder voorkeur voor een bepaalde zorginstelling, met een hoog eigen risico en een wereldwijde dekking voor spoedeisende hulp – komen de drie sites niet tot een eenduidig advies.

Bovendien toont de site van Independer niet alle goedkope polissen en selecteert de website van de Consumentenbond ook een verzekering die niet aansluit bij de zoekcriteria.

‘Op zich is het niet vreemd dat je bij de verschillende sites verschillende adviezen krijgt’, zegt Bierling. ‘De vergelijkingssites hebben elk hun eigen contracten met verzekeraars. Dus de tarieven voor de polissen die ze aanbieden, zijn ook niet hetzelfde.’

Financiële belangen
De verschillen zijn deels terug te voeren op de wijze waarop de sites de zoekresultaten presenteren. Independer laat bijvoorbeeld een top-3 zien op basis van de verhouding tussen prijs, kwaliteit en het contract dat ze hebben met verzekeraars. In onze top-3 tonen wij uitsluitend polissen van verzekeraars waarmee we een samenwerkingscontract hebben, zegt directeur Edmond Hilhorst van Independer.

Dat verklaart waarom een polis van OHRA de top-3 van Independer aanvoert, terwijl een goedkopere verzekering van FBTO, die in haar voorwaarden ook nog eens flexibeler is, niet in die top-3 voorkomt.
Hilhorst sluit niet uit dat Independer consumenten vanaf volgende week alsnog gaat adviseren voor FBTO te kiezen. ‘Wij zijn met FBTO in gesprek over een nieuw contract.’

De onafhankelijkheid van Independer ligt al langer onder vuur. Achmea stelde in 2010 dat Independer verzekeringen waar de website meer aan verdient, voortrekt. Een zegsman van de verzekeraar noemde Independer destijds ‘een thuisfluiter die het spel naar zijn hand zet’.

De kritiek van Achmea heeft niets afgedaan aan de populariteit van de website. Inmiddels heeft Achmea een belang van 77 procent in Independer. ‘Achmea dacht destijds oprecht dat wij de boel belazerden’, zegt Hilhorst. ‘Toen we eenmaal met ze in gesprek raakten, kwamen ze tot de conclusie dat hun kritiek op Independer onterecht was.’ Independer heeft de wijze waarop zijn top-3 tot stand komt na de overname door Achmea niet gewijzigd.

Laagste prijs
De Consumentenbond en ZorgKiezer sorteren de verzekeringen automatisch op de laagste prijs. ‘Wij vinden dat het eerlijkste criterium omdat we niet met de prijs kunnen rommelen’, zegt directeur Peter Ruijs van ZorgKiezer. Net als Independer ontvangen ook de Consumentenbond en ZorgKiezer provisies voor elke verzekering die via de vergelijkingsites wordt afgesloten. Ruijs: ‘Maar als een verzekeraar met wie wij geen contract hebben het goedkoopste is, staat die bij ons gewoon bovenaan.’

Toch tonen ook de Consumentenbond en ZorgKiezer niet dezelfde verzekering als beste koop. Het verschil zit ‘m in de kortingen die beide tussenpersonen hebben weten te bedingen bij de verzekeraars. Zo is een identieke verzekering van Agis bij ZorgKiezer op jaarbasis 44 euro goedkoper dan bij de Consumentenbond. In het aanbod van Independer komt de verzekering van Agis niet voor.

De Autoriteit Consument en Markt adviseert nooit op het advies van één enkele vergelijkingssite te vertrouwen. Op basis van de inventarisatie van de Volkskrant lijkt het bovendien raadzaam om bij het afsluiten van een polis via een vergelijkingsites ook op de website van de verzekeraar de polisvoorwaarden te controleren.

In het voorbeeld van de 31-jarige man op zoek naar een polis met 100 procent werelddekking voor spoedeisende zorg, toont de Consumentenbond een verzekering die de gevraagde zorg alleen binnen Europa volledig dekt. Het foutje kan een verzekerde duizenden euro’s kosten. De Consumentenbond heeft de fout vrijdagmiddag hersteld.

Bron: Volkskrant