Ziekenhuizen en andere instellingen kunnen nu via het Landelijk Schakelpunt (LSP) elektronische medicatievoorschriften versturen naar apotheken. De Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), in samenwerking met het Regionaal ZorgCommunicatie Centrum (RZCC), Máxima Medisch Centrum en vier apotheken hebben dit in een pilot succesvol getest. De nieuwe functionaliteit vereenvoudigt het proces voor apotheken, vermindert de kans op fouten en verkort de wachttijden voor patiënten aan de balie.
Het elektronische medicatievoorschrift is in feite een ‘vooraankondiging’ van een recept, want het voorschrift bevat geen elektronische handtekening van de voorschrijvend arts. De pilot ging na de zomer van start en werd deze week afgerond. Hierin werd het proces getest vanuit het EZIS-systeem van Chipsoft dat in Máxima Medisch Centrum draait, naar het CGM-apotheeksysteem in de apotheken De Run, De Karpen, Lingmont en Heikant.
Hierin is gekeken naar:
- Komt de informatie uit het voorschrift wel goed terecht bij de apotheek?
- En wat betekent het gebruik van deze functionaliteit voor de werkprocessen van
de voorschrijver en de apotheek?
Winst
De betrokken medisch specialisten van Máxima Medisch Centrum en de deelnemende poliklinische en openbare apotheken zijn tevreden met de uitkomsten van de pilot. Ziekenhuisapotheker Matthijs van de Poll, die een voortrekkersrol vervulde in de testfase, stelt: “De apotheken kunnen dankzij het elektronische voorschrift de medicijnuitgifte al voorbereiden voordat de patiënt zich aan de balie meldt, met als gevolg minder lange wachttijden in de apotheken. Ook hoeven zij geen recepten meer handmatig in te voeren in hun systeem, waardoor de kans op fouten afneemt.”
De betrokken medisch specialisten van Máxima Medisch Centrum en de deelnemende poliklinische en openbare apotheken zijn tevreden met de uitkomsten van de pilot. Ziekenhuisapotheker Matthijs van de Poll, die een voortrekkersrol vervulde in de testfase, stelt: “De apotheken kunnen dankzij het elektronische voorschrift de medicijnuitgifte al voorbereiden voordat de patiënt zich aan de balie meldt, met als gevolg minder lange wachttijden in de apotheken. Ook hoeven zij geen recepten meer handmatig in te voeren in hun systeem, waardoor de kans op fouten afneemt.”
Lees hier het volledige artikel.