Patiënten zijn enthousiast over ziekenhuisportaal

Patiënten die gebruik maken van portalen bij ziekenhuizen om online hun medische dossier te bekijken, zijn enthousiast. Ze geven aan zelfs meer te willen dan enkel inzage, zoals het direct communiceren met de arts.

Artsen vinden het ook een goede ontwikkeling maar zijn tegelijkertijd terughoudend. Ze willen de patiënt niet onterecht ongerust laten zijn en sommige artsen hebben ook moeite met het verlies van controle.

Dit zijn de uitkomsten van een onderzoek van het Radboudumc, IQ healthcare, onder patiënten en medewerkers van zeven umc’s en een algemeen ziekenhuis.

Rust, regie en betrokkenheid
De onderzoekers hielden groepsinterviews met patiënten en medewerkers en analyseerden de gebruikersdata van patiënten die bij mijnRadboud inlogden. Ook observeerden zij patiënten die voor het eerst inlogden in mijnRadboud en lieten hen hardop nadenken terwijl ze het portaal voor het eerst gebruikten.

Patiënten vinden dat een ziekenhuisportaal hen een gevoel geeft van rust, regie en betrokkenheid. Ze kunnen ieder moment een vraag stellen en ze vinden het gebruiksgemak groot. Een groot deel van de patiënten wil meer kunnen dan alleen het huidige passieve gebruik van inzage van hun gegevens. Ze willen direct communiceren met de arts via het portaal en hun gegevens kunnen uploaden.

Lees hier het volledige artikel.