Hoogopgeleide, gezonde Nederlander staat het meest open voor zorg op afstand.
Een onderzoek van Medicinfo naar de behoefte aan digitale zorg levert een nieuwe segmentatie van de Nederlandse zorgconsument op.
Een clusteranalyse brengt vier duidelijke doelgroep profielen in kaart op basis van gezondheid, zorgbehoefte en de bereidheid om online ontwikkelingen te adapteren. Een van de inzichten is dat hoger opgeleide, relatief gezonde Nederlanders de zorgverlening niet vaak raadplegen, maar als zij dat doen dan bij voorkeur direct, online en 24/7.
De clusteranalyse is gemaakt op basis van 16 stellingen over het gedrag bij gezondheidsklachten en de invulling van de zorgbehoefte. Het grootste onderlinge verschil tussen doelgroepen wordt gecreëerd door de stelling ‘Het heeft mijn voorkeur om in het dagelijks leven zoveel mogelijk zaken online in plaats van fysiek te regelen’.
Zo heeft 57% van wat zou worden omschreven als de Gezonde actie nemende twijfelaar de voorkeur om in het dagelijks leven zo veel mogelijk zaken online te regelen, tegenover slechts 5% van groep die geprofileerd wordt als de Gezonde afwachter. Dit onderlinge verschil uit zich ook in het gedrag bij gezondheidsklachten; 63% van de Gezonde actie nemende twijfelaars raadpleegt direct het internet voor meer informatie, terwijl slechts 7% van de Zorgbehoevende actienemers zijn toevlucht tot het wereldwijde web neemt.
Lees hier het volledige artikel.