Steeds meer ziekenhuizen in Nederland delen de resultaten van vragenlijsten over hun kankerzorg met de kankerpatiëntenorganisaties. Hierdoor ontstaat meer inzicht in de kwaliteit van de zorg en de ervaringen van patiënten.
Zes Nederlandse ziekenhuizen krijgen deze week de Transparantie Challenge Award van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) uitgereikt ter aanmoediging van hun openheid.
Resultaten van patiëntervarings-vragenlijsten vormen een essentiële bron van informatie voor zowel patiënten als zorgverleners. Ze laten zien hoe een patiënt zijn behandeling ervaart en kunnen aanleiding geven tot overleg met de patiënt en aanpassing van die behandeling. Bovendien geven de resultaten inzicht in de kwaliteit van de geleverde zorg. Zo helpen ze patiënten bij therapiekeuzes, zelfregie en de keuze voor een ziekenhuis.
Er zijn twee soorten vragenlijsten. PROMs (Patient Reported Outcomes Measures) meten hoe het met patiënten gaat op fysiek, sociaal en mentaal gebied en PREMs (Patient Reported Experience Measures) meten hun ervaringen en tevredenheid over de geleverde zorg.
Lees hier het volledige artikel.