Verbetering van de zorg voor cliënten in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) door een goede rol- en taakverdeling van de verschillende zorgverleners. Met dat doel is het ‘Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ’ gemaakt.
In het statuut is duidelijk omschreven welke zorgverleners in eenvoudige situaties en welke in meer complexe situaties bepalen wat de beste behandeling is en wie de behandeling coördineert.
Het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ is onder regie van het Zorginstituut opgesteld door de Kwaliteitsraad, omdat partijen in de GGZ het niet eens konden worden over het onderdeel regiebehandelaarschap. Cliënten, zorgverleners en zorgverzekeraars kunnen − met dit statuut als uitgangspunt − aan de slag met de verdere uitwerking en de invoering.
Situaties van cliënten uitgangspunt
Cliënten in de geestelijke gezondheidszorg hebben heel verschillende soorten problemen, waarvoor verschillende vormen van behandeling en begeleiding mogelijk zijn. Op basis van de complexiteit van geestelijke problemen staan in het ‘Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ’ 4 categorieën van situaties die in het zorgproces van de GGZ kunnen voorkomen: A, B, C en D. Categorie A is de minst complexe situatie, categorie D is een crisissituatie.
Lees hier het volledige artikel.