Burgers moesten makkelijker kunnen klagen over de zorg, dat vond de Nationale Ombudsman in 2012. De drempel om naar de *Inspectie voor de Gezondheidszorg (*IGZ) te stappen, was te hoog. In juli 2014 was het **Landelijk Meldpunt Zorg (**LMZ) operationeel. Het meldpunt begeleidt burgers met klachten naar de juiste instantie, onder andere naar de IGZ, en monitort zorgverleners en de IGZ. Dagelijks stuurt het LMZ klachten door naar de IGZ.
In de tweede helft van 2014 ontving het meldpunt 2219 klachten, 400 per maand. Het stuurde 415 klachten door aan de IGZ (waarvan 99 over de intramurale ouderenzorg) die er 168 keer op uittrok. Vooral over de GGZ, de intramurale ouderenzorg en de medisch-specialistische somatische zorg waren er klachten, respectievelijk 440, 378 en 359. Een derde van de klachten ging over bejegening. Bij de ouderenzorg ging het vaak ook over te weinig personeel. Klachten bij specialisten en huisartsen gingen vaak over het oneens zijn met een voorgestelde behandeling of met diagnostiek.
Lees hier het volledige artikel.