De zorg in ziekenhuizen kan aanzienlijk verbeteren als er meer structureel wordt geleerd van de ervaringsverhalen van patiënten. Ziekenhuizen zouden het actief verzamelen van deze verhalen moeten inbedden in de kwaliteitszorg, om er systematisch van te kunnen leren. Dit concludeert het Rathenau Instituut in het rapport ‘Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis’.
Leren van patiëntenverhalen moet een belangrijk onderdeel van het beleid van ziekenhuizen worden. De Tweede Kamer discussieert op 26 maart tijdens het Algemeen Overleg Ziekenhuiszorg over de kwaliteit van ziekenhuiszorg. Het Rathenau Instituut signaleert dat er nog onvoldoende gedaan wordt met de informatie die patiënten kunnen geven op basis van hun ervaringen in het ziekenhuis. Terwijl juist uit de ervaringen van patiënten gerichte, samenhangende en specifieke informatie naar voren komt over het reilen en zeilen op de verschillende afdelingen in het ziekenhuis. Het rapport ‘Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis’ roept daarom ziekenhuizen op om naast kwantitatieve patiënttevredenheidsenquêtes (CQ-indexen) of klachtenformulieren, óók patiëntenverhalen te gaan gebruiken voor kwaliteitsverbetering.
Laagdrempelige gesprekken
Het Rathenau Instituut heeft in samenwerking met het LevensverhalenLab van de Universiteit Twente verhalen van patiënten verzameld. Deze zijn geanalyseerd met als centrale vraag: wat is volgens patiënten goede ziekenhuiszorg? Goede zorg bestaat volgens patiënten onder meer uit ruimte scheppen voor de eigen inbreng van de patiënt of partner. En uit verwachtingsmanagement: wat kun je als patiënt verwachten van een behandeling of verblijf in het ziekenhuis?
Lees hier het volledige artikel.