Het Oogziekenhuis Rotterdam werkt met een checklist op de iPad om te controleren of patiënten en begeleiders alle informatie hebben ontvangen. De kennis wordt overgeheveld van de hulpverlener naar de patiënt. De informatie wordt beter begrepen, gevoelens van angst nemen af, de veiligheid neemt toe en tegelijkertijd zorgt de iPad voor afleiding. Het EyePad-project dingt mee naar de Spider Award die dit jaar worden uitgereikt op de eerste Nederlandse HIMSS-conferentie.
Patiënten krijgen in Het Oogziekenhuis op de dag van de operatie een checklist (Eyepad) aangeboden in de vorm van een applicatie op een iPad. In de checklist staat over welke onderwerpen patiënt en begeleider informatie moet ontvangen. Een item aanvinken betekent dat de patiënt en begeleider informatie over dat onderwerp ontvangen en begrepen hebben. Gedurende de dag kan de lijst ingevuld worden. Aan het eind van de dag controleren patiënt en begeleider of alle informatie is ontvangen en begrepen. In het ontslaggesprek bekijkt de verpleegkundige met de patiënt en begeleider over welke onderwerpen de patiënt nog geen informatie ontvangen heeft. Uit de eerste resultaten blijkt dat 87 procent van de patiënten de informatie krijgt en begrijpt. Tussen de bedrijven door kunnen patiënt en begeleider de iPad gebruiken voor vermaak.
Bron: Zorgvisie
EyePad
Het project EyePad is vooralsnog gericht op patiënten die netvlieschirurgie ondergaan. In de spreekkamer onthoudt een patiënt maar 40 procent van wat er wordt verteld. ‘Om die reden moet er bij ons altijd een begeleider mee met de patiënt, vertelt bestuursvoorzitter Frans Hiddema. ‘Met de checklist gaan we nog een stap verder. Daardoor weten patiënten en begeleiders wat uitgelegd moet worden. Als zij informatie niet ontvangen, kunnen zij zelf aan de bel trekken. Het is een methode om de patiënt meer regie te geven. Zij dragen namelijk ook een verantwoordelijkheid om op zichzelf te letten. Als wij bijvoorbeeld een gele pil geven en hij krijgt normaal een groene, dan moet hij dat ook zelf opmerken.’
Verpleegkundigen
Voor de verpleegkundigen die het eindgesprek voeren, was het gebruik van de checklist wennen. Bij de start van het project hadden zij het idee dat ze gecontroleerd werden. Hiddema: ‘Inmiddels zien zij de voordelen omdat ze nu weten welke informatie de patiënt wel en niet goed heeft ontvangen. De gegevens die de patiënten invullen, worden opgeslagen in een database. Op basis van de data hebben we bijvoorbeeld geleerd dat informatie over het patiëntenforum het minst verstrekt wordt. Dit is teruggekoppeld naar de verpleegkundigen zodat zij hier aandacht aan kunnen besteden. De checklist zorgt daarnaast voor een afname van extra telefoontjes met vragen achteraf.’
Angstreductie
Het werken met de EyePad moet gezien worden als onderdeel van een cultuurverandering, stelt Hiddema. ‘Het vermijdbaar aantal doden in de zorg wil, ondanks allerlei veiligheidsprogramma’s, maar niet dalen. Het blijft zo hoog omdat de cultuur niet verandert. Door de patiënt deelgenoot te maken van de behandeling, proberen we de cultuur langzaam te veranderen. Het is nieuw in de gezondheidszorg dat patiënten actief betrokken worden en zelf verantwoordelijk zijn voor het ontvangen van informatie. Onze filosofie is angstreductie en door de onzekerheid weg te nemen, worden patiënten minder bang voor hun behandeling.’
Toekomst
De checklist is ontwikkeld voor patiënten met een netvliesaandoening. In september start Het Oogziekenhuis ook met een checklist bij staaroperaties. Daarnaast wordt de checklist mogelijk ook breder ontwikkeld door niet alleen informatie van het ontslag gesprek op te nemen maar patiënt ook te laten controleren of bijvoorbeeld de time-out goed verloopt.
Spider Award
De Spider Award zal dit jaar worden uitgereikt op de eerste Nederlandse HIMSS-conferentie en wordt uitgereikt aan de initiatiefnemers van het meest vernieuwende en doelmatige ict-project in de zorg. Uw ict-project aanmelden kan hier >>