‘PoliDOSH’, de eerste polikliniek in Nederland voor doven en slechthorenden, presenteerde zich 27 september op het landelijke evenement WereldDovenDag. Een belangrijke stap: uit onderzoek blijkt dat doven en slechthorenden zich in de ‘reguliere’ medische zorg vaak niet begrepen voelen, onder andere omdat er vaak geen tolk aanwezig is en veel artsen niet kunnen gebaren. Doven en slechthorenden missen hierdoor informatie en haken sneller af, wat gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.
Reguliere zorg voldoet niet
Doven en slechthorenden lopen een hoger gezondheidsrisico, dit heeft meerdere oorzaken. Onderzoek laat zien dat dove en slechthorende patiënten de communicatie met artsen en verpleegkundigen vaak lastig vinden. Ook gezondheidsvoorlichting is onvoldoende toegankelijk voor dove mensen. Artsen en verpleegkundigen weten vaak niet waarmee zij rekening moeten houden in het contact met de patiënt. Bovendien krijgen doven en slechthorenden tijdens spreekuren meestal geen ondersteuning van een tolk en is de beschikbare behandeltijd te kort. Hierdoor voelen patiënten zich niet begrepen en krijgen zij niet de juiste zorg.
Doofvriendelijke polikliniek en medewerkers
PoliDOSH is in alle opzichten ingericht voor dove en slechthorende patiënten en biedt aanvullende en toegankelijke gezondheidszorg en laagdrempelige voorlichting: bij de poli, gevestigd in Boxtel (Noord-Brabant) maar ook via de website www.polidosh.nl. Er is altijd een tolk aanwezig en alle medewerkers hebben kennis van de dovencultuur en gebarentaal. Bovendien is de poli-ruimte doofvriendelijk: visuele informatie is toegankelijk en de balie en wachtruimte zijn van elkaar gescheiden, wat zorgt voor extra privacy wanneer mensen bij de balie gebarentaal gebruiken. Ook handig is dat patiënten afspraken kunnen maken via tekstberichten (06 -12 19 89 60) of e-mail (afspraak@polidosh.nl).
Lees hier het volledige artikel.