Onderzoek naar hersenziekte dementie urgenter dan ooit
Het aantal mensen met dementie in Nederland groeit in rap tempo. 1 op de 3 vrouwen krijgt dementie en de kans dat je als vrouw overlijdt aan dementie is op dit moment vele malen groter dan de kans te overlijden aan bijvoorbeeld borstkanker, beroerte of een hartinfarct.
Dementie is een enorm impactvolle ziekte. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de mantelzorger, de familie en uiteindelijk de hele maatschappij. Alzheimer Nederland start daarom de campagne ‘Wat alz… jij het bent’. Met deze campagne wil de organisatie aandacht vragen voor deze hersenziekte. De organisatie stelt alles in het werk om een toekomst zonder dementie dichterbij te brengen.
“De urgentie om oplossingen te vinden om dementie te voorkomen, behandelen en genezen is groter dan ooit. De coronacrisis heeft de omvang van de groep mensen met dementie in Nederland voor iedereen zichtbaar gemaakt. Een kwetsbare groep mensen die in grote snelheid uitgroeit tot een half miljoen in 2040. Voor deze mensen is nog geen enkele behandeling of medicijn mogelijk.
Met onze campagne ‘Wat alz…’ willen wij mensen bewust maken dat dementie niet over ‘de ander’ gaat, maar dat de kans groot is dat je er zelf mee te maken krijgt. Dementie is een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Hoe gaan we als maatschappij beter om met al die mensen met dementie nu? En: hoe kunnen we met elkaar zorgen dat volgende generaties niet meer met deze ziekte te maken krijgen?”, zegt Gerjoke Wilmink, directeur van Alzheimer Nederland.
Lees hier het volledige artikel.