Ruim 3 op de 10 Nederlanders hebben beperkte gezondheidsvaardigheden. In de zorg liggen de grootste uitdagingen in de omgang met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden op het terrein van de communicatie.
Dat is één van de bevindingen uit de “Kennissynthese 2024. Gezondheidsvaardigheden in Nederland: actuele kennis en inzichten” van het Nivel.
Samen beslissen
Veel zorgverleners vinden het proces van samen beslissen met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden lastig. Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden begrijpen de informatie niet altijd en kunnen vaak moeilijker uitleggen wat hun voorkeuren zijn. Ze stemmen sneller in met een voorstel voor een behandeling van de zorgverlener.
De meest voorkomende communicatieproblemen die zorgverleners ervaren bij mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden zijn:
– Patiënt laat de beslissing bij mij als zorgverlener
– Patiënt kan zorgvraag of klacht niet duidelijk verwoorden tijdens het consult
– Patiënt laat niet merken wat hij of zij wil Patiënt laat niet merken wat hij of zij wil
– Patiënt begrijpt mijn adviezen niet
– Patiënt begrijpt mijn uitleg niet
– Ik kan als zorgverlener moeilijk inschatten of de patiënt mij begrepen heeft
– Patiënt reageert niet of nauwelijks op mijn vragen
– Patiënt ontwijkt het gesprek
Lees hier het volledige artikel.