Transparantie in de zorg richt zich steeds meer op informatie over aandoeningen en behandelingen. Hiermee geeft het invulling aan een behoefte bij zowel de patiënt als de zorgprofessional.
Dat blijkt uit Nivel-onderzoek.
Uit een peiling onder de algemene bevolking blijkt dat mensen tegenwoordig veel zoeken naar informatie over gezondheidsklachten en aandoeningen (60% van de mensen) en behandelingen (37% van de mensen) en minder naar informatie over zorgaanbieders (17% van de mensen). Een mogelijke verklaring is dat mensen veel minder vaak een keuze maken voor een zorgaanbieder. Digitaal zoeken is het meest populair. Hierbij worden zoekmachines als Google vaker gebruikt dan gerichte zoekacties op de websites van bijvoorbeeld Thuisarts.nl of ZorgkaartNederland.nl.
Begrip over eigen gezondheidssituatie van belang voor patiënt én zorgverlener
Mensen gaan tegenwoordig vooral op zoek naar informatie om inzicht te krijgen in wat er met hen aan de hand is en wat daarbij zou kunnen helpen. Dat lijkt goed te lukken, want de meesten geven aan dat zij geholpen zijn met de informatie die zij hebben gevonden. Nivel-onderzoeker Nanne Bos: ‘Tegelijkertijd weten we uit focusgroepen met artsen dat zij het belangrijk vinden dat deze informatie beschikbaar is en daar zelf ook intensief aan werken. De perspectieven van patiënten en artsen sluiten hierbij dus goed op elkaar aan.’
Informatie over zorgaanbieders: voor kwaliteitsverbetering of patiëntkeuze?
De groep die zoekt naar kwaliteitsinformatie over zorgaanbieders en zorgorganisaties is met 17% nog steeds substantieel en binnen deze groep geeft de meerderheid aan dat zij geholpen waren met de informatie die zij vonden.
Artsen steunen het verzamelen van dergelijke kwaliteitsinformatie ten behoeve van kwaliteitsverbetering, maar plaatsen kanttekeningen bij het gebruik van deze informatie bij het maken van een keuze voor een zorgaanbieder. Hun zorg is dat nuances verloren gaan, bijvoorbeeld omdat het interpreteren van de informatie lastig kan zijn.
Lees hier het volledige artikel.