‘Ozempic-effect’ zorgt voor explosieve toename van gebruik diabetesmedicijnen

De uitgaven aan diabetesmedicatie zijn vorig jaar uitgekomen op 411 miljoen euro. Dat is 76 procent meer dan de 233 miljoen euro van 2020. Dat meldt vergelijkingssite Independer op basis van cijfers van kenniscentrum Vektis en Zorginstituut Nederland.

Het gaat hierbij om de vergoeding die apotheken van verzekeraars hebben ontvangen. Ruim de helft van de stijging (90 miljoen euro) komt voor rekening van zogeheten semaglutiden, waaronder Ozempic.

Dat diabetesmedicijn is ontwikkeld door de Deense fabrikant Novo Nordisk en is in korte tijd zeer populair geworden als afslankmiddel. Dit kwam onder meer doordat enkele beroemdheden Ozempic aanprezen. Het zorgde ervoor dat ook mensen zonder diabetes het middel gingen gebruiken. Daardoor kwam de beschikbaarheid voor diabetici onder druk te staan.

Lees hier het volledige artikel.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.