Oproep College Rechten voor de Mens aan de overheid

Zet extra stappen voor toegankelijke digitale dienstverlening.
‘Een groot deel van de overheidswebsites en -apps is niet (volledig) toegankelijk. Dat kan tot gevolg hebben dat mensen met een beperking geen gebruik kunnen maken van overheidsdiensten’. Dat is één van de conclusies van de jaarlijkse monitor van het College voor de Rechten van de Mens. Het College roept de overheid op om extra stappen te zetten.

De monitor onderzoekt elk jaar hoe het gaat met de naleving van het VN-verdrag handicap. Dit jaar is het thema ‘digitale toegankelijkheid en dienstverlening’. Behalve de overheid zijn ook de sectoren onderwijs en zorg onderzocht. Het College roept de overheid op extra stappen te zetten en ervoor te zorgen dat alle overheidsinstanties zich houden aan de toegankelijkheidseisen. Ook dringt het College aan op het bindend vastleggen van toegankelijkheidseisen voor de sectoren zorg en onderwijs.

Ontoegankelijkheid leidt tot verlies van eigen regie
Het rapport maakt duidelijk dat toegankelijke dienstverlening enorm belangrijk is om je leven zelfstandig te kunnen leiden. Maar als de toegankelijkheid tekortschiet, kan zelfs sprake zijn van achteruitgang. Bijvoorbeeld omdat een website of app niet toegankelijk is of omdat andere communicatiemiddelen – telefoon, chat, mail, fysiek loket – niet beschikbaar zijn.

Lees hier het volledige artikel.