‘De kwaliteit van tandheelkundige zorg door ketens laat vaak te wensen over en het kost de gemeenschap ook nog eens heel veel geld.’ Anita Visser, hoogleraar geriatrische tandheelkunde in het UMCG, is duidelijk in haar oordeel over ketens die op commerciële basis tandzorg aanbieden aan zorginstellingen en hun kwetsbare bewoners.
Steeds vaker commerciële mondzorg in zorginstellingen
In verpleeghuizen en in zorginstellingen voor gehandicapten nemen steeds vaker grote commerciële ketens de tandheelkundige zorg over van individuele tandartsen. Deze ketens sluiten contracten af met de zorginstellingen waardoor alle bewoners automatisch onder hun zorg vallen. Anita Visser: ‘Ze presenteren zich als betrouwbare partners die continuïteit en kwaliteit bieden, met beloftes als 24/7 beschikbaarheid en een breed netwerk van zorgprofessionals. In werkelijkheid blijkt dat de beloofde kwaliteit vaak niet waargemaakt kan worden. Want wat heb je aan een dienstdoende tandarts 200 kilometer verderop?’
Onervaren medewerkers
Volgens Visser werken deze organisaties door personeelstekorten veelal met jonge, onervaren mondzorgverleners. ‘Zij hebben onvoldoende ervaring en kennis op gebied van de complexe tandheelkundige zorg voor oudere, kwetsbare patiënten. Dat levert uiteraard risico’s op voor de kwaliteit van de zorgverlening aan kwetsbare groepen in instellingen.’
Lees hier het volledige artikel.
