Zorgverzekeraars hebben zich tijdens een speciale bijeenkomst van ZN laten informeren over de mogelijkheden die een uitgifte-automaat heeft om de farmaceutische spoedzorg te verbeteren. Met een dergelijke automaat kunnen patiënten de meeste medicijnen die in de spoedzorg nodig zijn, en niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, ontvangen. Er is via een video-verbinding altijd een apothekersassistent en een apotheker te spreken zodat de kwaliteit en veiligheid geborgd zijn, en de patiënt zijn vragen direct aan de zorgverlener kan stellen.
Na een bezoek aan de huisartsenpost in de avond- nacht- en zondaguren volgt soms een bezoek aan de dienstapotheek, als de patiënt aangewezen is op spoedmedicatie. Denk dan bijvoorbeeld aan medicatie bij ernstige pijn, of astmamedicatie. Dat zijn medicijnen die de patiënt direct nodig heeft.
In de steden is het organiseren van een dienstenstructuur voor apotheken vaak niet zo’n probleem, maar daarbuiten kan de bereikbaarheid nog wel een punt zijn. Zeker als je bedenkt dat er bij ieder uitgiftepunt een apothekersassistent aanwezig moet zijn en een apotheker op afroep.
Lees hier het volledige artikel.