Zorgverzekeraars bemiddelen weer evenveel verzekerden succesvol naar passende zorg als in de zomer van vorig jaar. Ziekenhuizen hervatten de planbare zorg en hebben daardoor weer ruimte voor uitgestelde behandelingen.
Veel patiënten hebben daardoor al een nieuwe afspraak gemaakt of een eerste consult gehad, maar dat kan nog niet altijd en overal. Via zorgadvies en zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars bij het tijdig vinden van passende zorg.
Zorgverzekeraars werken voor zorgadvies en- bemiddeling samen met huisartsen, ziekenhuizen en andere zorgverleners. Zo dragen zij eraan bij dat de zorg niet opnieuw overbelast wordt en dat er te lange wachttijden ontstaan. Zorgverzekeraars zien dat, na een dip tijdens de coronacrisis, het aantal verzoeken voor zorgbemiddeling weer op hetzelfde is niveau als vorig jaar zomer; zij krijgen zo’n 2000 verzoeken per maand. Ook weten zorgverzekeraars weer gemiddeld 4 op de 5 van de verzekerden succesvol te bemiddelen, net als voor corona.
Belang van informatie
Het is van groot belang dat alle betrokkenen inzicht hebben in de mogelijkheden en wachttijden per regio. Ziekenhuizen, zorginstellingen, toezichthouders en zorgverzekeraars werken dan ook samen, vaak op regionaal niveau, om dat inzicht te vergroten. Op basis van deze gegevens kunnen zorgverzekeraars hun verzekerden goed adviseren en knelpunten tijdig signaleren.
Lees hier het volledige artikel.