‘Als een cliënt is besmet met corona of als er sterke verdenkingen zijn hiervoor, moeten werknemers hun werk veilig en met bescherming van hun gezondheid kunnen blijven uitvoeren.
Als de werkgever die bescherming niet kan bieden en dus niet kan zorgen voor de juiste en voldoende beschermingsmiddelen, dan vind ik dat een werknemer mag zeggen: “Op deze manier kan ik de gevraagde zorg niet verlenen en dat mag je als werkgever ook niet van mij vragen”.
Dat zegt Martijn van de Mortel, advocaat arbeidsrecht bij Nysingh. Hij en zijn collega Tessa van den Ende, advocaat gezondheidsrecht, geven antwoord op de vraag: Ben je als zorgverlener verplicht om naar een patiënt te gaan die corona heeft of waarvan je sterke vermoedens hebt van corona, als je geen of geen deugdelijke beschermingsmiddelen hebt?
Van de Mortel: ‘Minister Hugo de Jonge merkte gisteren tijdens een persconferentie op dat de situatie nu nog niet aan de orde is dat zorgpersoneel geen zorg kan verlenen omdat onvoldoende beschermingsmiddelen voorhanden zijn. Dit sluit niet aan bij signalen die komen uit de zorgsector. Ik zie de voorbeelden in mijn praktijk langskomen.’
Lees hier het volledige artikel.