Zorgprofessionals kampen massaal met haperende toevoer van hulpmiddelen

Ruim tweederde van de verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten die betrokken zijn bij het aanvragen, bestellen of leveren van hulpmiddelen ervaart daarmee iedere maand problemen.

Dat blijkt uit een peiling onder bijna vijfduizend leden van V&VN.

Van de ondervraagden geeft 69 procent aan structureel tegen problemen aan te lopen met de aanvoer van hulpmiddelen, zoals blaaskatheters, verbandmiddelen, continentiemateriaal en naalden. Ze melden dat hiermee minstens een keer per maand iets mis gaat, 42 procent heeft hier zelfs elke week problemen mee. Van de deelnemende zorgprofessionals zegt 5 procent dat het vlekkeloos verloopt.

Niet leverbaar
Veelgenoemde problemen bij de aanvraag of bestelling van hulpmiddelen zijn dat middelen niet leverbaar zijn, niet op tijd komen, niet in de juiste hoeveelheid geleverd worden of dat het verkeerde hulpmiddel wordt geleverd. Als het gaat om spoedbestellingen geeft een krappe meerderheid (53 procent) aan dat patiënten en cliënten gemiddeld 12 uur moeten wachten en dat wachttijden van 24 uur geen uitzondering zijn.

Lees hier het volledige artikel.