Zorgmedewerkers tevreden over werkinhoud, sfeer en cultuur

Medewerkers en cliënten in de ouderen- en thuiszorg, jeugdgezondheidszorg en geboortezorg zijn heel tevreden over de zorg en over hun organisatie. Cliënten geven hun zorgorganisatie gemiddeld een 8 en zorgmedewerkers geven hun werk gemiddeld een 7,6 (vorig jaar 7,3). Dit blijkt uit de benchmark in de zorg 2013 van ActiZ. Cliënten zijn het meest tevreden over de relatie met de zorgprofessional. Zorgmedewerkers zijn vooral tevreden over de inhoud van het werk en de sfeer en cultuur. De opdracht voor zorginstellingen is volgens ActiZ nu om deze tevredenheid te behouden en te laten groeien.

In 2013 namen 105 zorginstellingen deel aan de benchmark. Het cliëntentevredenheidsonderzoek werd door bijna 21.000 cliënten ingevuld en het medewerkertevredenheidonderzoekdoor ruim 56.500 medewerkers.

Verandervermogen
De tevredenheid van de medewerkers is gestegen van 7,3 vorig naar 7,6 dit jaar. 21 procent van de medewerkers beveelt zijn werkgever zeker aan bij anderen. Uit de open antwoorden blijkt dat zorgmedewerkers vooral tevreden zijn over sfeer en cultuur en de inhoud van hun werk. Verbeterpunten liggen volgens de medewerkers bij communicatie en verandering. Een belangrijk punt gezien de hervormingen in de zorg, want in de komende jaren doet de branche een groot beroep op de bereidheid tot veranderen bij zorgmedewerkers, volgens ActiZ.

Meer koplopers
De groep koplopers, instellingen die goed scoren op cliënttevredenheid, medewerkertevredenheid én bedrijfsvoering, is gegroeid. Van deze koplopers verwacht 1/3e een grote omzetdaling door de scheiding van wonen en zorg en de bezuinigingen op de thuiszorg, als er niets verandert.

Bron: Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland