Mensen met een persoonsgebonden budget (pgb) geven zorgkantoren opnieuw een ruime voldoende voor hun dienstverlening en de uitvoering van de pgb-regeling in de AWBZ.
Dit blijkt uit de ‘Cliëntenraadpleging 2013, Uitvoering PGB-regeling door zorgkantoren’ dat het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft uitgevoerd. Het ITS voerde hetzelfde onderzoek ook in 2010 en 2008 uit. De rapportcijfers zijn opnieuw iets hoger dan de vorige meting uit 2010. Zorgkantoren hebben volgens de pgb-houders de verbeterpunten uit de vorige meting met succes ter hand genomen.
Over de hele linie beter
De resultaten van de cliëntenraadpleging zijn over de hele linie beter dan bij de meting uit 2010. Zorgkantoren scoren op zeven van de acht thema’s tot een half punt hoger. Dit mag zonder meer een goed resultaat worden genoemd. De hoogste score is opnieuw voor het overmaken van het budget. Pgb-houders geven de zorgkantoren hiervoor een gemiddeld rapportcijfer van 9,2. De onderdelen terugvordering, beschikking, verantwoording en bejegening scoren tussen een acht en een negen. En de thema’s deskundigheid, bereikbaarheid en informatie scoren tussen een zeven en een zevenenhalf. Informatievoorziening, dat een aandachtspunt was uit de vorige metingen, is de afgelopen jaren sterk verbeterd: van een 6,4 in 2008, naar een 7,0 in 2010, tot een 7,2 in 2013.
Lees hier het volledige artikel.