Veel ouderen met een complexe zorgvraag zijn slachtoffer van deze veranderingen.
De Tweede Kamer debatteert woensdag 8 juni debatteert over de hervormingen en decentralisatie in de zorg. Veel ouderen met een complexe zorgvraag zijn slachtoffer van deze veranderingen.
Dit blijkt uit ruim 16.000 meldingen die onder andere via de KBO zijn verzameld.
Het duurt lang voor ze het juiste loket hebben gevonden en nog langer voor ze echt passende zorg krijgen. Mensen met een relatief eenvoudige zorgvraag weten steeds beter waar ze terecht kunnen voor zorg en ondersteuning. Dit geldt echter niet voor mensen met meer complexe vragen en problemen.
Zij moeten vaak langs verschillende loketten om de noodzakelijke zorg en ondersteuning te krijgen. Dat brengt veel bureaucratische rompslomp met zich mee. Ze worden slecht geïnformeerd over keuzemogelijkheden en kosten van zorg. Ze hebben te maken met lange aanvraagprocedures. En ze verkeren lang in onzekerheid, waarbij instanties naar elkaar verwijzen of tegenstrijdige informatie geven. Verder zijn er veel klachten over lange wachttijden bij het toekennen van persoonsgebonden budgetten en over gebrek aan deskundigheid.
Lees hier het volledige artikel.