Nederland heeft de zorg voor pancreaskanker (alvleesklierkanker) het best geregeld. Dat blijkt uit een Europees kwaliteitsoverzicht dat in maart werd gepubliceerd. Chirurg Marc Besselink ziet het resultaat vooral als een stimulans om stevig door te gaan op de ingeslagen weg. Want de ziekte is nog altijd nauwelijks te behandelen.
Het klinkt enigszins tegenstrijdig: als vertegenwoordiger van Nederland door een onafhankelijke instelling worden aangewezen als absolute top in Europa, maar daar toch (nog) niet tevreden mee zijn. Maar pancreaschirurg Marc Besselink kan het prima uitleggen. Natuurlijk is hij blij met de eerste plaats van Nederland in The European Pancreatic Cancer Index 2014. Daarin schetst Health Consumer Powerhouse (HCP), een door giften gesponsorde instelling in Zweden, de stand van zaken op het gebied van de zorg en behandeling van pancreaskanker (alvleesklierkanker) in Europa.
Besselink: ‘Dat doet HCP voor allerlei aandoeningen en dit jaar was pancreaskanker aan de beurt. Het interessante van hun aanpak is dat ze het hele spectrum van de ziekte meenemen, vanaf het moment dat de patiënt bij de huisarts komt tot het moment van genezing of overlijden. Is de diagnostiek goed en snel, hoe zijn de verbindingen tussen eerste en tweede lijn, tussen huisarts en ziekenhuis? Hoe lang duurt het opstellen van een behandelplan en wat is de kwaliteit ervan? Worden operaties door gecertificeerde deskundigen uitgevoerd? Zijn de zorg na een operatie en de palliatieve zorg goed geregeld? Kortom, een heel brede inventarisatie en dat is tamelijk uniek.’
Natuurlijk is Besselink blij dat Nederland als beste naar voren komt uit het onderzoek. Daar is de afgelopen jaren ook hard aan gewerkt. Patiënten worden goed geïnformeerd en bij behandelkeuzes betrokken. Palliatieve zorg is prima geregeld. Ook op het gebied van diagnose, preventie en behandelresultaten prijkt Nederland bovenaan. Besselink: ‘Tegelijkertijd valt er nog heel veel te winnen en te verbeteren. Dat is de andere kant van de medaille.’
Lees hier het volledige artikel.