Niet elke site maakt het leven voor consumenten gemakkelijker.
Er was een tijd dat de zorg in Nederland voor zorgzoekenden veel simpeler was. Jawel, er was minder vrijheid dan nu, bij de keuze voor een zorgverlener. Maar het betekende ook dat je als consument veel minder kennis hoefde te hebben: de artsen besloten wel voor je waar je het beste terecht kon. Die goede oude tijd is voorbij.
Niet alleen is zorg voor de gemiddelde Nederlander veel duurder geworden, inclusief torenhoge eigen risico’s. Maar ook veel complexer. Een verwijzing naar een psychiater of psycholoog van de huisarts is slechts het begin van een zoektocht naar niet alleen iemand waarmee je voldoende klik hebt, maar ook het uitzoeken of je verzekering kosten wel dekt en hoeveel en natuurlijk of de psycholoog of psychiater in kwestie de therapieën biedt die aansluiten bij jouw hulpvraag.
Google is je vriend
Google speelt in het pad dat consumenten bewandelen naar zorg ook een steeds grotere rol. Van zoektochten naar symptomen en het vinden van de meest verschrikkelijke (en in veel gevallen foutieve) diagnoses, tot het vinden van de juiste zorgverlener. Of dat nu gaat om medische of cosmetische ingrepen: de patiënt van toen, is de consument van nu en ook in de zorg kunnen zorgverleners niet heen om de impact van keuzevrijheid (en daarmee verwarring) en het internet.
Lees hier het volledige artikel.