Daarom circuleert er nu een foto online met daarop twaalf citroenen, die laten zien hoe de ziekte zich kan manifesteren.
De ‘Know your lemons’-campagne, bedacht door Corrine Beaumont is een groot succes. De jonge ontwerper ziet de citroenen als een speelse, vriendelijke manier om borstkanker onder de aandacht te brengen. Het kan er voor zorgen dat vrouwen over hun angst voor de ziekte heen komen. “Sommigen willen niet praten over borsten of er naar kijken,” aldus Beaumont.
Uit een onderzoek onder duizend Britse vrouwen blijkt dat een derde van hen nooit haar borsten controleert en dat slechts een kwart weet dat een ingetrokken tepel ook een symptoom van kanker is. Professor oncologie Jayant Vaidya van University College London zegt dat tevens inkepingen, kuiltjes of afvlakkingen van de borst vooral wanneer je je arm optilt of voorover leunt, vroege signalen kunnen zijn. Het belangrijkste is om je eigen borsten goed te kennen en te letten op afwijkingen van het normale.
Lees hier het volledige artikel.