Sinds 2021 zijn verschillende triagecriteria uit de Nederlandse Triage Standaard (NTS) gewijzigd. De triagist op de huisartsenspoedpost gebruikt de triagecriteria om bij het eerste (telefonische) contact met de patiënt de urgentie van diens gezondheidsprobleem in te schatten en zo de mate van zorgverlening in te schalen.
Voor verschillende klachten heeft het Nivel onderzocht welk effect het veranderen van de triagecriteria had op urgentietoekenning en dus de zorgverlening. Bij sommige klachten, zoals ‘aanhoudend braken’, bleken de triagisten inderdaad een lagere urgentie toe te kennen en was er minder urgente zorg nodig: een gewenste verschuiving van zorg.
Bij andere klachten zagen we geen effect van de wijzigingen, mogelijk omdat de triagecriteria niet doorslaggevend zijn voor het bepalen van de urgentie. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel met gegevens over de huisartsenspoedpost uit Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn in opdracht van de stichting Nederlandse Triage Standaard.
Lees hier het volledige artikel.