Negen op de tien Nederlanders met een mobiele telefoon ontvangen NL-Alerts, dus de kans is groot dat jij er ook wel eens één (of meer) ontvangen hebt. Maar wat is een NL-Alert precies? Hoe werkt de techniek hierachter? En vooral: wat moet je doen als je een NL-Alert ontvangt?
We vroegen het aan Sytske Balt van Veiligheidsregio Fryslân.
NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid dat je waarschuwt en informeert over een noodsituatie bij jou in de buurt. “Je ontvangt een NL-Alert bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties waar mensen voor gewaarschuwd moeten worden,” vertelt Sytske Balt, coördinator crisiscommunicatie bij Veiligheidsregio Fryslân. “Denk bijvoorbeeld aan grote branden en extreme weersomstandigheden, maar ook aan vervuild drinkwater.”
Wel of geen NL-Alert?
Of er een NL-Alert verstuurd wordt, besluiten de betrokken hulpdiensten en de meldkamer. Balt: “Vorige week was er hier in de regio bijvoorbeeld een grote brand. Ik had op dat moment dienst als woordvoerder brandweer en heb toen eerst contact gelegd met de brandweerofficier van dienst. Hoe ernstig is de situatie, hoe ontwikkelt de brand en de rook zich? Gaat de rook omhoog of blijft deze laag hangen? Hoe staat de wind, gaat de rook richting bewoond gebied of niet? En wat voor tijdstip is het, zijn er veel mensen op straat? Op basis van deze informatie maken we een afweging en als we besluiten een NL-Alert te versturen, zorgt de meldkamer ervoor dat dat gebeurt.”
Lees hier het volledige artikel.