Wat voor een patiënt belangrijk is, gaan we beter met elkaar delen

Hoe beter zorgverleners weten wie je bent, wat je wilt en belangrijk vindt in je leven, hoe beter ze daar rekening mee kunnen houden. ‘In je dossier noteren ze daarom ook allerlei persoonlijke informatie over je, maar ieder doet dat op z’n eigen manier waardoor de informatie niet goed wordt gedeeld’.

Dit vertelt stafmedewerker Floor van Nuenen. ‘Daar gaan we wat aan doen.’

Als zorgverlener wil je weten waar een patiënt zich zorgen over maakt’, vertelt internist ouderengeneeskunde Pauline de Graeff. ‘Zo had ik laatst een patiënt die een grote operatie moest ondergaan en die mantelzorger was voor haar broer. Ze maakte zich zorgen over hoe het dan met hem moest en daar hebben we een oplossing voor gezocht. Toen kon ze zich met een gerust hart richten op haar operatie en herstel.’

Dat heb ik toch al verteld?
Pauline vertelt dat patiënten soms verbaasd reageren als ze meer te weten wil komen over hun persoonlijk leven. ‘Dan zeggen ze bijvoorbeeld: ‘Dat heb ik de vorige keer toch allemaal al verteld toen ik op de poli kwam?’ Dan blijkt bijvoorbeeld dat de verpleegkundige of maatschappelijk werker dezelfde vragen heeft gesteld. Ik weet dat dan niet doordat we persoonlijke informatie over patiënten niet op dezelfde plaats in het dossier zetten en ik het niet heb zien staan.’

Lees hier het volledige artikel.