Een groeiend aantal Nederlanders heeft er weinig tot geen vertrouwen in dat zorgverzekeraars zich laten leiden door het klantbelang. Veertig procent van de mensen koestert wantrouwen over de motieven van zorgverzekeraars, tegen 32 procent verleden jaar.
Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Market Response in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het onderzoek is voor de tweede keer gehouden. Vooral overgestapte klanten zijn sceptisch over de vraag of de zorgverzekeraar hun belang voor ogen heeft. Van hen heeft meer dan de helft (52 procent) weinig fiducie in zorgverzekeraars.
Overstap
Ook het aantal mensen dat zich oriënteert op een nieuwe zorgverzekering stijgt: 30 procent nu, tegen 25 procent een jaar geleden. Dat heeft overigens nog niet geleid tot meer overstappers. Dat aantal bleef met elf procent hetzelfde als in 2014. Toch zijn er redenen om aan te nemen dat het aantal overstappers dit jaar stijgt. Significant meer consumenten geven aan dat ze komend jaar (weer) zorgverzekeringen zullen gaan vergelijken, aldus Market Response. Daarbij lijken consumenten over hun koudwatervrees heen te zijn; nog maar 17 procent geeft aan overstappen moeilijk of tijdrovend te vinden tegen 24 procent in 2014. Naarmate mensen zich vaker oriënteren wordt de switchdrempel lager.
De belangrijkste factor die verzekerden in beweging zet is de nieuwe premie van de oude zorgverzekeraar. Een kwart van de consumenten voert dit als reden aan om in actie te komen, tegen 8 procent vorig jaar. Ook de verwachte verandering in de eigen zorgkosten blijkt een prikkel. Vorig jaar noemde slechts 2 procent van de overstappers dit als aanleiding tegen 18 procent dit jaar. Daarnaast wordt het verzekerdengedrag beïnvloed door de verwachting dat de eigen zorgkosten gaan veranderen. Verder blijkt de collectiviteitskorting bij een andere verzekeraar een krachtiger lokkertje dan voorheen (18 procent dit jaar tegen 2 procent vorig jaar).
Lees hier het volledige artikel.