Continu de zorg verbeteren en de patiënt betrekken klinkt eenvoudig. Maar hoe zorg je dat deze onderdelen van waardegedreven zorg ook echt werken in de praktijk? Bianca Vreven, gespecialiseerd verpleegkundige oncologie, vertelt hoe ze met collega’s en het Rijnstate Centrum voor Ondersteunende & Palliatieve Zorg (COPZ) het verpleegkundig aanspreekpunt verbeterde.
Dankzij deze aanpassing krijgen oncologiepatiënten in het palliatieve traject naast hun hoofdbehandelaar, ook een vast verpleegkundig aanspreekpunt die hen begeleidt in hun behandeltraject.
Een aantal jaar geleden werd duidelijk dat palliatieve oncologiepatiënten eigenlijk alleen nog maar hun behandelend arts zien. Ze hebben verder geen intensieve contacten of begeleiding meer van een verpleegkundige uit Rijnstate. Bianca en haar collega’s vonden dat dit anders kon, en onderzochten hoe ze een vast verpleegkundig aanspreekpunt voor deze groep konden organiseren.
“Dat de patiënten ook behoeften hadden aan begeleiding tijdens het palliatieve traject, bleek uit de PREMs (patiëntenervaringsvragenlijst) die een collega tijdens haar eindscriptie deed”, zegt Bianca. “Hierin is onder andere gevraagd wat oncologische patiënten missen in de palliatieve fase. Dit was voor ons een extra bevestiging”.
Lees hier het volledige artikel.