Huishoudelijke hulp: De discussie rondom de huishoudelijke hulp laaide begin december op door het dreigende massaontslag bij TSN. Een brandbrief van de thuiszorgbranche, een debat in de Tweede Kamer en volop aandacht bij verschillende televisieprogramma’s. Movisie deed onderzoek naar de invulling van de voorziening huishoudelijke hulp in verschillende Nederlandse gemeenten. Welke keuzes maken gemeenten bijvoorbeeld op het gebied van financiën en signalering? Vier dilemma’s op een rij.
1. Wel of niet signaleren?
Bij het tv-programma Pauw luchtten vorige week woensdag drie thuiszorgmedewerkers hun hart. Een van hun pijnpunten is dat zij niet meer zouden mogen signaleren. Van de gemeenten die wij onderzochten kiest een aantal er nadrukkelijk voor om signalering als taak van de huishoudelijke hulpen vast te leggen. En dus de zorgaanbieders waar zij in dienst zijn er voor te betalen. Voor andere gemeenten is signalering een vanzelfsprekende taak van een professional – een burgerplicht – waarvoor niet apart wordt betaald.
2. Arbeidsvoorwaarden, volgens code of anders?
In de discussie komt de Code verantwoordelijk marktgedrag Thuisondersteuning naar voren, opgesteld door de transitiecommissie sociaal domein. Hierin staat onder meer een handreiking om tot een onderbouwd tarief of budget voor thuisondersteuning te komen, conform de cao. Inmiddels heeft een aantal gemeenten en aanbieders deze code ondertekend. Als gemeenten ervoor kiezen om de code niet te hanteren, is het in ieder geval aan te raden om een open gesprek met de aanbieder aan te gaan over de prijsopbouw.
Lees hier het volledige artikel.