Zorgverzekeraars moeten hun verzekerden een duidelijk overzicht sturen van de declaraties die dokters indienen. Verzekerden zijn dan beter in staat om foute declaraties en fraude in de zorg te signaleren. Dat vindt patiëntenfederatie NPCF. Uit de meldactie ‘Kostenbewustzijn’ blijkt dat mensen willen weten wat de dokter declareert. 70% van de deelnemers die een declaratieoverzicht krijgt, checkt dit vaak op juistheid. 32% ontdekte een fout.
“Patiënten vormen de belangrijkste schakel om het aantal foute declaraties en fraude terug te dringen,” zegt NPCF-directeur Wilna Wind. “Maar daar hebben ze meer voor nodig dan de overzichten die zorgverzekeraars nu sturen.” Aan de meldactie deden 8500 mensen mee. RTL Nieuws meldt dat ziekenhuizen per patiënt mogelijk duizenden euro’s te veel declareren. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoekt de grootschalige fraude. Volgens de NZa hebben ziekenhuizen hoge rekeningen gestuurd voor behandelingen en opnames die nooit hebben plaatsgevonden. Onduidelijk Patientenfederatie toonde met een meldactie aan dat patienten een rol kunnen spelen bij het controleren van het declaratieoverzicht, maar dat ze dan beter inzicht nodig hebben in wat er verhaald wordt. Voor 78% van de mensen die een declaratieoverzicht van zijn zorgverzekeraar ontvangt, is het overzicht niet altijd duidelijk. In 35% van de gevallen mist er informatie, en ruim een derde kan de declaratie niet koppelen aan zorg die is gebruikt. 15% van de 8500 ondervraagden geeft aan helemaal geen inzicht te hebben in de zorgkosten die voor hen worden gedeclareerd. Wilna Wind: “De resultaten van de meldactie laten zien dat mensen graag willen weten wat er gedeclareerd wordt, en dat ze dit ook vaak controleren. Maar mensen weten meestal niet wat ze moeten doen als ze een fout ontdekken. En als ze actie ondernemen worden ze van het kastje naar de muur gestuurd. Zo krijgen we nooit grip op de verspilling van zorgkosten. En dat is juist zo belangrijk in deze tijd waarin we er alles aan moeten doen om de zorg betaalbaar te houden.” Aanbevelingen Patiëntenfederatie NPCF heeft daarom een aantal aanbevelingen op een rij gezet. Zo moeten patiënten eenvoudig en altijd online toegang hebben tot een actueel en begrijpelijk overzicht van de gemaakte kosten. Zorgverzekeraars moeten de verzekerde met een sms of email laten weten wanneer er iets aan het overzicht is toegevoegd. Ook luidt de aanbeveling dat verzekerden bij een centraal loket terecht moeten kunnen met vragen over het kostenoverzicht, om zo te voorkomen dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ook wil de patiëntenfederatie dat zorgverzekeraars actie ondernemen als een declaratie niet blijkt te kloppen en dit terugkoppelen aan de verzekerde. De aanbeveling voor patiënten luidt om altijd het declaratieoverzicht te checken, en om bij vragen contact te leggen met de zorgverlener of de zorgverzekeraar. Wat kost het eigenlijk? “Kostenbewustzijn is meer dan alleen het controleren van de rekeningen achteraf,” zegt Wilna Wind. “Mensen geven aan dat ze ook vooraf willen weten wat de zorg kost. Wat kost nu eigenlijk een staaroperatie? En wat kost een poliklinisch bezoek aan de KNO-arts? Wanneer betaal ik een eigen bijdrage? Wij willen dat er een website komt met gangbare tarieven in de zorg. Breder plan De aanbevelingen maken deel uit van een breder plan waaraan patiëntenfederatie NPCF werkt, om ertoe te komen dat de zorgeuro beter besteed wordt. Tweede Kamer Vanavond om 20.00 uur wordt er in de Tweede Kamer vergaderd over het bestrijden van fraude in de zorg > Lees hier de rapportage van de meldactie Kostenbewustzijn Bron: NPCF (Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie) |